Äter allt han kommer över, men viktkurvan planar ut =/

Så är det hos oss just nu, kom hem från BVC och det visade sej att Melvin endast ökat 100 g sen sist i oktober när vi var där. Han hade dessutom även planat på huvudomfång och längd och var nu bara 0.5 cm längre än sist... Jag blir orolig eftersom jag vet att han äter som en tok, mat är det bästa han vet och han äter ju konstant... BVC sköterskan var lite ängslig nu eftersom det inte är första gången han dippar på kurvan så hon rådfrågade läkaren som var där för att göra undersökningen som man ska göra när barnen fyllt 1. Han tyckte vi skulle komma op en exra viktkoll om några månader och att vi skulle tillsätta fett i hans mat. Så from nu får vi göra mat med vispgrädde och riktigt smör till Melvin- den uppoffringen får vi väl ta... Men jag hoppas verkligen att han kommer lägga på sej till nästa gång...

Idag har jag annars bakat, te kakor och limpor. Lovade Chris att lägga ut recepten så här kommer dem...

Tekakor:

50 g smör/margarin
5 dl mjölk
50g jäst
1 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl eller vetemjöl special...

Smält smöret i en kastrull och tillsätt mjölken, värm tillsammans till 37 grader (fingervarmt). Dela sönder jästen och rörut med lite av degspadet, häll i resten av degspadet och de övriga ingredienserna, rör/knåda till en ordentlig deg ( här använder jag en assistent)
Jäs degen övertäckt med en bak duk i 30 minuter, baka ut till lagom stora tekakor och nagga dem innan de ska jäsa ytterliggare 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader och grädda 10-12 minuter/plåt.

Limpor:

100 g smör/margarin
12 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
1 dl sirap/honung
1 påse mjöl (2 kg)
(använd råg mjöl el vetemjöl, jag hade 50/50 blev toppen)

Smält fettet och tillsätt mjölken och låt värmas till 37 grader. Dela jästen i bunken och tillsätt lite av degspadet, rör sedan ut jästen, tillsätt resten av degspadet och övriga ingredienser spara lite mjöl till utbakningen... Arbeta till en smidig deg med händer eller bakmaskin, låt sedan jäsa 1 timma under bakduk.

Baka sedan ut antingen som 4 limpor eller ett stort bröd i en långpanna. Jag valde limpor...
För extra fluffiga å höga limpor platta ur degen först och rulla sedan ihop igen. Låt jäsa ytterligare 45 minuter innan du gräddar i mitten av ugnen i ca 35 minuter något längre om du använder enbart vetemjöl.
Lycka till!!!

/Malin






Kommentarer
Postat av: Emelie & Melker

Fy va jobbigt gumman <3

TRYCK i ungen fett nu, min son känner sig ensam på tjockissidan!

2010-12-16 @ 21:14:45
URL: http://krakelspektakelgossen.blogg.se/
Postat av: Tilde

Ja, det känns som att det kanske är lite lönlöst att ta tag i det nu innan jul, när det finns så mycket gott att äta ;) Jo, jag är värdelös på att komma iväg själv. Behöver lite stöd i detta!

2010-12-20 @ 14:57:15
URL: http://fredstam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0