Sommar- stress och ånest eller njut och kul?!

Sommar, sol och bad. Det är något jag längtar nästan hela året efter, men när sommaren väl är här har jag svårt att njuta. Allt ska hinnas med, man ska åka till sommarland, liseberg, djurparker, gotland, fixa i trädgården, mysa med vänner på uteserveringar och bara vara med familjen. Stress ocg ångest bildas hos mej då.
Ångest för att jag inte hinner eller orkar med allt som man måste göra på sommaren, stress för allt vi ska hinna på 3 ynka månader. Samtidigt som alla sommar aktiviteter ska hinnas med ska hemmet skötas maten ska lagas och huset ska städas, när ska man hinna med att bara vara?

Jag har bestämt mej för att detta ska bli en kravlös sommar, ´vi ska ta dagarna som dem kommer och dem helger hela familjen har tillsammans ska vi se vad vi känner för när vi vaknar. Det enda som kommer vara hundra spikat är två veckor på min favoritplats, Gotland. Det är med sorg i hjärtat jag inser att vi inte kommer kunna tillbringa så mkt tid på ön som jag vill i sommar. Vad jag minns har jag aldrig firat vare sej midsommar eller min födelsedag här i skara, men i år när midsommarafton infaller på min födelsedag komme jag vara tvungen att göra detta. Det känns ganska vemodigt då jag är en riktig traditions människa. Man ska fira som man alltid har firat. I år blir det midsommar/födelsedag hemma i skara på min mormor och morfars altan. Jordgubbar, sill och potatis kommer garanterat att smaka bra där oxå, men det är inte gotlänska jordgubbar och inte heller färsk potatis från Bro Bär och Grönt. Vi kommer inte klä midsommar stången framför altanen och sedan äta i solväggen på vår fantastiska altan. Jag kommer till och med sakna att sitta i matsalen dagen före midsommar och binda 10-15 halvfula midsommarkransar som ingen i personalen egentligen vill ha på sej eftersom dem kliar stiks och vissnar efter bara ett par timmar.

Jag tror säkert att detta kommer bli en super fin sommar och midsommar/födelsedag, men den kommer bli annorlunda mot vad jag är van vid. Jag vet inte ens vad det finns för midsommar firande här i stan? Är det fortfarande dans osv kring stången i Fornbyn? eller har man slutat med det?

Nu ska jag sluta se på hur det har varit och istället blicka framåt och se hur jag ska göra för att detta ska bli en kanon sommar. Jag ska hålla efter huset, med städning osv, men inte mer, jag kommer inte ha ett perfekt kliniskt rent hus i sommar, för jag kommer lägga tiden på annat, leka med mina barn, sola bada och ha det skoj. Njuta av den lediga tid vi kommer få tillsammans i slutet av sommaren. Martin kommer jobba en heldel och jag lika så, därför kommer jag att spendera den tid vi får tillsammans på ett sätt som barnen kommer gilla och inte på att städa ett hus. Summer 2011 here i come!!!!



Sommrigabarn som ska få njuta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0