VABOS- vård av barn och sambo

I går kväll var mina energidepoer fulla! Allt känndes bra och jag längtade hem till barnen, men redan på lördagen klagade Martin på ont i halsen, jag var hård och sa sluta gnäll du blir lite förkyld bara. Ki fick jag, söndag morgon vaknad han i Berlin efter en natt med feberdrömmar och svårt att svälja. Han pillade i sej lite frukost och jag började ana Halsfluss i stället för förkyldning. Martin sov i stortsett hela vägen hem, och vid shoppingstoppet i Rostock där öl och vin skulle handlas var han likblek och orkade knappt svara vilken sorts öl han ville ha, då e han sjuk... Men han bet ihop. Medan vi väntade på båten fick jag ett samtal från mamma som trodde Melvin fått öroninflamation då han var febrig, gnällig och tog sej för vänsteröra. Jippi tänkte jag, tur jag e laddad med energi att ta hand om dem. När vi kom hem vid 23 möttes vi av en vaken,glad men kokhet kille som saknat mamma å pappa. Vi gick och la oss alla tre i våra sängar. Rasmus sov som en stock i sin säng. Melvin däremot somnade inte förän kl 02.00 och Rasmus vaknade 02.15 å ville mysa med oss i sängen han oxå, men då blev det stopp, jag och rasmus mellan tvåstycken med 40 graders feber lät på tok för varmt så jag la mej med R i hans säng, dock ropade Melvin efter mej kl 3 och sen somnade han vis 5 och klockan ringde 6.30 Blä- energin jag kände i söndags var som bortblåst. Martin var om möjligt ännu tjockare i halsen och Melvin bara grät hela tiden... Jag fick ge Rasmus och mej själv frukost, ringa min mamma som även hon låg med trolig halsfluss och säga att jag inte kan lämna Martin med Melvin då dem är så pass dåliga båda två. Ringde VC och körde R till skolan. När jag pratat med VC fick jag veta att vi skulle komma på öppenmottagning kl 9.30-15.00 bra tänkte vi kollade hemsidan å kl 9.15 kunde man ta nummerlapp för att sen starta runt 9.30- men givetvis var d fel på hemsidan å man kunde givetvis inte ta nummerlapp förän 9.30, lååång kö innan oss och tillslut fick vi två lappar, en till Martin och en till Melvin, efter 45 minuter fick vi träffa läkare och efter ytterligare 45 minuter var vi klara, då är väntetiden innan vi fick träffa sköterska och få nummerlapp inte inräknat. Sjukt kasst system, kan man inte bara få en tid hos läkaren längre, åtmindstonne när man kommer med en snart 2 åring med 40 gardersfeber han var mer eller mindre hysterisk rädd och trött hela tiden. Tänk då gamla människor? Martin som varken är barn eller gamal utan "vanlig" vuxen tyckte d va jobbigt att sitta där med högfeber och smärta lixom. Nåja, diagnosen var luftrörsinflamation på Melvin och halsfluss på Martin. Kåvepenin i 10 dagar på dem båda, Melvin fick även Molepect. Men nu undrar jag hur det är, vet ju att jag har några blivande förskolelärare och minst en som är förskolalärare, måste barnet va hemma tills dem ätit upp kuren? Dagis personalen kommer inte behöva ge något pecelin då Martin jobbar kväll och med andra ord ger frukost och lunch innan han går till dagis och får kvälls dosen när jag kommit hem. Vore toppen om någon kan svara på det. Nu ska jag duscha blev ett gympass light när barnen somnat behövde ny energi och nu är jag laddad igen =) ha en fin kväll

Kommentarer
Postat av: Elin

Ush vilket system borde ju ha någon slags tidsbokning för barna åtminstånne kan man ju tycka. På vårat dagis hjälper dom till med att ge penicillinet, men man ska ha dom hemma minst de 2 dagarna som dom smittar och sen ska man se hur barna är om dom orkar osv.

2011-11-07 @ 21:48:17
Postat av: Emelie

De får gå till förskolan när de är pigga & smittfria men det är olika förskolor om de ger medicin eller ej.

De gör de inte på Melkers så vi har fått ge vära tre doser på morgonen, när han kommer hem 17:00, och när han lägger sig 19:00.

Lite dumt men förstår att pedagogerna inte kan ta ansvaret för att minnas det :)

2011-11-08 @ 06:30:17
URL: http://iphoneemelie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0